-
Nadrzędna kategoria: Aktualności
-
Opublikowano: 27 maj 2016
-
Poprawiono: 27 maj 2016
-
27 Maj 2016
-
Odsłony: 3520
(Artykuł przeczytasz w 3 - 5 minut)
Jest pomysł, by przeprowadzić akcję informacyjną dotyczącą praw rowerzystów. - mówi radny Mariusz Migała. - Chciałbym złożyć wniosek do Straży Miejskiej. Zwrócono mi uwagę po fakcie, że doszło do 2 potrąceń rowerzystów, którzy nie korzystali ze ścieżek rowerowych na ul. Szopena. Stąd pomysł, by jeszcze przed wakacjami zrobić akcję propagandową w szkołach, razem z Policją, by uświadomić dzieci i młodzież że ścieżka rowerowa jest po to, by z niej korzystać. Bo przepisy w Polsce dotyczące ścieżek są bardzo dziwne.
Do dyskusji przyłączył się radny Ireneusz Sułek - Chciałbym dodać jeszcze dwa zdania do tego, co powiedział Mariusz Migała odnośnie ścieżek rowerowych. Na fakt braku korzystania przez ludzi ze ścieżek rowerowych trzeba patrzeć dwojako. jeden aspekt to to, że ludzie nienawykli z korzystania ze ścieżek i myślę, że ta akcja (informacyjna w szkołach - dop. redakcji) będzie dobra. - Druga sprawa to to, jak te ścieżki są zbudowane. Ja nie mam większych uwag do ścieżki na Szopena, ale ostatnio jechałem długą ścieżka od dołu Karłowicza aż do MSW. Tam na przykład na wysokości Gimnazjum nr 2 znak drogowy na środku ścieżki rowerowej. Na wysokości szpitala są wysokie krawężniki, nie ma miękkich zjazdów dla wózków z chodników, a co dopiero na ścieżkach rowerowych. Także trzeba patrzeć, jak się je konstruuje, bo ulica Karłowicza była remontowana parę lat temu, więc według nowych zasad i reguł.
- Jaki jest problem, żeby obniżyć te krawężniki.Średnie oczekiwanie jest chyba 5 lat. Bo teraz na moście Andrzeja robią obniżenia krawężników. Ja chciałbym usłyszeć wiceburmistrzu jaki jest problem, by obniżyć te krawężniki na Karłowicza, na wysokości Lutosławskiego? Jest ścieżka rowerowa a potem wysoki krawężnik.
Wrócił po latach temat feralnie zaprojektowanych bądź wykonanych ścieżek rowerowych. O tym pisaliśmy zaraz po oddaniu ul. Karłowicza do użytku zwracając uwagę na wysokie krawężniki. Temat nie został podjęty, a krawężniki jakie są można choćby zobaczyć na fotografiach poniżej (foto. archiwum glucholazyonline oraz I. Sułek).
A co do przepisów dla rowerzystów: Nie każdy się orientuje, jak pod tym kątem wygląda korzystanie z drogi i ścieżek rowerowych.
Cytując stronę wrower.pl garść przepisów prawnych:
Zgodnie z artykułem 33 Kodeksu Drogowego rowerzysta ma obowiązek korzystać z Drogi Dla Rowerów jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku w którym się porusza. Istotna jest druga część zdania - zgodnie z tym zapisem jeśli wzdłuż jezdni jest wyznaczona droga dla rowerów jednokierunkowa, to obowiązek poruszania się nią jest tylko w jednym kierunku (co jest logiczne). Rowerzysta jadący w przeciwnym kierunku musi poruszać się po jezdni.
Stąd biorą się często nieporozumienia i kłótnie pomiędzy rowerzystami a kierowcami samochodów twierdzącymi "- przecież jest ścieżka rowerowa !". Ścieżka jest, ale pytanie jaka. Poniższe rysunki wyjaśniają sprawę dokładniej.
Podstawa prawna
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Droga dla rowerów i pieszych (DDRiP)
O ile w przypadku Drogi Dla Rowerów nie ma wątpliwości, to pojawiła się ona przy Drodze Dla Rowerów i Pieszych (popularnie zwanej ciągiem pieszo-rowerowym) razem ze zmianą przepisów Prawa o Ruchu Drogowym z 2011 roku. Nowelizacja zmieniła nieco art 33 punkt 1. usuwając frazę "lub z drogi dla rowerów i pieszych."
Stare brzmienie (do 2011 roku)
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Nowe brzmienie (od 2011 r.)
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Droga dla Rowerów i Pieszych nieobowiązkowa dla rowerzystów
Spór jest nierozstrzygnięty - zapis artykułu 33 można interpretować, że dotyczy on wyłącznie drogi dla rowerów, a nie "drogi dla rowerów i pieszych". W takim wypadku nie ma obowiązku jazdy ciągiem pieszo-rowerowym.
Droga dla Rowerów i Pieszych obowiązkowa dla rowerzystów
Z drugiej jednak strony można interpretować przepisy w ten sposób, że droga dla rowerów jest częścią ciągu pieszo-rowerowego. W takim wypadku istnieje nakaz jazdy na rowerze po takiej drodze.
To jechać, czy nie jechać ?
Pomimo tych wątpliwości przeważa opinia, że wg Kodeksu Drogowego przy zastosowaniu znaków C-13/C-16 oznaczającego Drogę Dla Rowerów i Pieszych obowiązek jazdy nią istnieje.
Jest także możliwość oznaczenia chodnika po którym można, ale nie trzeba jechać rowerem. Służy do tego kombinacja znaków C-16/T-22
Nowe przepisy umożliwiają także jazdę rowerem obok siebie, w dwójkach:
W 2011 roku w życie weszły zmiany w Kodeksie Drogowym, które pozwalają na jazdę rowerzystów obok siebie - jednak pod pewnym warunkiem. Jazda rowerzystów parami jest możliwa gdy nie przeszkadza to innym użytkownikom drogi. Co to oznacza, że rower nie przeszkadza innym użytkownikom drogi - tego ustawodawca nie zdefiniował. Można się tylko domyślać, że możemy jechać parami po drogach mało uczęszczanych, gdzie ruch jest niewielki i samochód bez hamowania może wyprzedzić parę rowerzystów. Przepis ten powstał głównie z myślą o sportowcach na rowerach szosowych trenujących często parami.
Pamiętajmy! Na ruchliwej drodze, czy też na jezdni w mieście jazda na rowerze obok siebie może zostać zakwalifikowana przez policję jako wykroczenie.
Podstawa prawna
Prawo o Ruchu Drogowym
Art. 33.
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Dobry artykuł!0
Nie lubię0